Voor www.motorstof.nl schreef ik dit gastblog.
Van 1978 tot 1986 werkte ik bij de Haagse Politie. Eerst als surveillant, later als wijkagent van het Buurschap 2005.
Het is juli en prachtig weer. Vijf collega’s van de motorpolitie en ik hebben ons A-rijbewijs gehaald. Maar dat betekent nog niet dat we ook op een politiemotor mogen rijden. Daarvoor moeten we oefenen op de grote parkeerplaats bij Madurodam. Als heuse circusartiesten balanceren we op onze motoren. We rijden terwijl we op de motor staan, liggen en achterstevoren zitten. We slalommen langs pionnen en doen wie het langzaamst kan rijden zonder om te vallen.
Ik doe niet voor de heren onder. Het enige verschil is de motor. De heren van de motorbrigade hebben een dikke BMW 1000 onder hun billen en ik, als wijkagent, moet het doen met een JAWA 350.
Dan komt de dag dat we voor de tweede keer moeten afrijden. Niet voor het rijbewijs, dat hebben we al, maar voor de rijkaart. Een certificaat om op een politiemotor te mogen rijden. We gaan een hele dag op stap.
De instructeur voorop, daarna mijn collega’s met hun zware brommers en ik achteraan. Het gaat lekker. Op de rechte stukken trekken we even door en onderweg drinken we koffie. Mijn motor is iets minder snel dan die van de mannen maar ik kom altijd wel weer terug in de kolonne.
Totdat we bij De Meije komen. De grote jongens gooien zich plat in de bochten van de slingerweg langs het water. Wat is dit gaaf zeg! Ik kan ze bijna bijhouden. Ik wel… mijn motor niet. Op het moment dat ik de bocht in ga en naar rechts hang gaat mijn motor rechtdoor. Plons! De sloot in. Ik kan hem nog net met het achterwiel op de kant houden. Het is zwaar. Ik kan hem er niet uit trekken. Er rest mij niks anders dan te wachten tot de collega’s mij missen.
Na en poosje komt het groepje terug. Gierend van het lachen redden ze me uit het water. Met de motor gaat het goed, ik kan er zo weer op. Mijn ego is wel een beetje gedeukt. Maar ik ben wel geslaagd.
Ingrid echt een leuk verhaal. Echter dat van die 1000 CC klopt niet helemaal. Eerst hadden we, bij de VP, nog die kuiploze BMW’s, daarna de 650CC met kuip. Daarna de BMW lijn motoren met ik dacht 750 CC. Ik weet zeker dat ik ook gecorrigeerd wordt wanneer ik ook even dingen kwijt ben. 😉
Groetjes,
Eric
Ze waren, in elk geval in mijn belevning, groot en zwaar!
Ha Ingrid, moet je toch maar eens bij mij langskomen in de Meije. Mag ook met de auto of fiets hoor! Kunnen we samen kijken waar het was.
Dat vind ik een heel goed idee!
Ik vind het zo leuk om een foto te zien van jou met een politieauto. Wat een interessante carrièrewendingen heb je gemaakt.
Ik heb inderdaad veel dingen gedaan. Nergens spijt van, alles was leuk en overal wat van geleerd.
Wat een leuk geschreven verhaal Ingrid.
Echter niet eerlijk gezien wegligging…jij op een jawa en de heren op een bmw.
Dankjewel Ben. De JAWA was wel een beetje een koffiemolen…
Lieve Ingrid, wat een mooi verhaal! En als enthousiast motorrijder heel herkenbaar – niet dat stuk van de sloot inrijden, maar wel een paar andere incidentjes. Dank wederom voor het delen van een van je vele mooie herinneringen! Met een warme groet, Joep
Dankjewel Joep. Ik heb na de politietijd geen motor meer gereden. Maar ik vond het wel superleuk!
Heel beeldrijk mooi geschreven. Wanneer je het leest, maak je ook van dichtbij mee..
Dankjewel Catherine, wat een leuk compliment!
En ik vond jouw website! Wat een mooie inspirerende site! Daar ga ik eens lekker op lezen.